Näytetään tekstit, joissa on tunniste selaimet. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste selaimet. Näytä kaikki tekstit

torstaina, huhtikuuta 02, 2009

Firefox, Safari ja Chrome saavat käyttäjiä Explorerilta



IE 8 ei pystynyt pysäyttämään Internet Explorerin alamäkeä, kertoo MikroPC.

Microsoftin Internet Explorer -nettiselaimen suosio saavutti maaliskuussa kaikkien aikojen pohjalukemat samalla, kun kilpailevat selaimet kasvattivat suosiotaan. Uuden Explorer 8 -selaimen oli tarkoitus napata selaajia takaisin, mutta kävikin niin, että ainostaan edellisen version, IE 7:n käyttäjiä tuli kahdeksikon käyttäjiksi. Ja osa näistäkin pettyi uudistuksiin.

Vuodesta 2005 lähtien selainten markkinaosuuksia kuukausittain tutkinut Net Applications kertoo, että Exploreria käytti maaliskuussa 66,8 prosenttia nettisurffaajista. Se on 7 prosenttia vähemmän kuin vajaa vuosi sitten. Samaan aikaan Firefox on kasvattanut osuuttaan käyttäjistä 18,4 prosentista 22,1 prosenttiin, Safari 6,3 prosentista 8,2 prosenttiin ja Google Chrome on runsaassa puolessa vuodessa saanut 1,2 prosentin käyttäjäosuuden.

maanantaina, tammikuuta 19, 2009

Google Chrome tuo selainmaailmaan hyvää vipinää

MikroPC:n nettikolumnissaan Matti P. Pulkkinen luo osuvan katsauksen internet-selainten kehitykseen ja kilpailuun. Internet Explorerin vahingollinen monopoliasema alkaa olla mennyttä ja sen myötä netin koodauskäytännöissä alkaa löytyä tervettä yhdenmukaisuutta ja selkeyttä, mikä on erityisesti tavallisen netinkäyttäjän etu. Google Chromekin on hyvä vaihtoehto jo nykyisellään IE:lle.