keskiviikkona, maaliskuuta 04, 2009

Luento podcastina toimii paremmin kuin perinteinen

Etäopiskelua on epäilty vuoroin tehottomaksi, vuoroin yksipuoliseksi. Nyt on saatu tutkimustietoa siitä, että ainakin verkkovälitteiseen opiskeluun ryhtyneet opiskelijat onnistuvat tenteissäå tovereitaan paremmin.

Tietoviikon artikkeli kertoo, että tuoreen yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan korkeakouluopiskelijat, jotka katsovat luentonsa ruudulta kotona saavat luennoilla istuvia luokkakavereitaan parempia koetuloksia.

Tietoviikko kertoo edelleen, että tutkijat Fredonian yliopistosta New Yorkin osavaltiosta laittoivat puolet 64 opiskelijasta katsomaan tunnit podcastina ja puolet osallistumaan luennoille. Podcasteja käyttäneet opiskelijat saivat keskiarvokseen tenteistä 71 pistettä sadasta, kun taas luennoilla istuneet saivat 61 pistettä.

Tyhjentyvätkö luentosalit lähitulevaisuudessa? Voi olla, että ainakin niin sanotuille massaluennoille osallistuminen alkaa hiipua, mutta pienryhmissä tapahtuva luennointi pysyy silti arvossaan. Toisaalta, kun opiskelutyylit alkavat muuttua yhä enemmän etätyöskentelyä mahdollistaviksi, ei ainakaan korkeakoulujen ja yliopistojen luentosaleihin pian enää ole tungosta. Eikä verkkotenttiminenkään ole enää mikään outo ilmiö.

Ei kommentteja: