maanantaina, maaliskuuta 23, 2009

Ilmiöpohjaisen opetussuunnitelman kehittämisen reitit


Koulunkäynnin rakenteet muuttuvat ja murtuvat, mutta pystytäänkö muutosta tai murrosta ohjaamaan?
Tulevaisuuden koulusta ja opiskelusta laaditaan visioita, mutta näkyykö opettajan ja oppilaiden arkinen työ niissä visioissa?
Opettaja suunnittelee oppitunteja ja oppilas lukee läksyjään ja tekee kotitehtäviään, mutta jääkö heille kummallekaan aikaa tai tilaa miettiä oppimisen mielekkyyttä tai tavoitteita?

Ilmiöpohjaiseen opetussuunnitelmaan yhdistyy kaikkia näitä pohdintoja, tosin painotus vaihtelee tarkastelutavasta riippuen. Tavoite on kuitenkin puhaltaa henkeä oppimisprosesseihin, tehdä niistä laajempia ja samalla suunnitelmallisempia ja vähentää koulutyön ikävää stressaavuutta.

Muutosten hintana on tutusta ja turvallisesta toteutustavasta luopuminen. Tosin koulunkäynti on jo muuttunut niistä ajoista ,kun oppiainekohtainen rakenne luotiin niin paljon, ettei tuota opetuksen toteutustapaa pysty kunnolla viemään läpi nytkään.

Että ei tarvitse heittäytyä tyhjän päälle, on käytävä läpi pieniä ja isoja yksityiskohtia eri aineenopettajien ja näiden opetussuunnitelmien ja oppisisältöjen kesken. On mietittävä aikatauluja ja vaiheistusta, synkronointia ja tilojen käyttöä, oppijoiden oppimistyylejä ja -tekniikoita sekä lähikehityksen vyöhykkeen dynamiikkaa.

Dynaamisuuden periaate onkin kantavana ilmiöpohjaisuudessa. Dynaamiset oppimisen ja hahmotuksen tavat sopivat uusiin käytäntöihin erittäin hyvin. Vuorovaikutteisuus, dialogisuus ja vertaisoppiminen nousevat uuteen arvoon ja oppimisen arviointi saa dynaamisuudesta uusia houkuttelevia haasteita.

Eri toten oppisisältöjen dynaamisuus on mielenkiintoinen kysymys. Riittääkö, että oppikirjan tai sen tehtävien yhteydessä on mainittu sopivia linkkejä internet-sivuille? Ei. Materiaalin käyttö dynaamisessa oppimisprosessissa vie materiaalin käytön ja kehityksen uudelle tasolle. Tässä tulevat vastaa tekijänoikeudelliset kysymykset ja sisällön päivittämisen tai todenmukaisuuden haasteet.

Kannattaa tutustua aiheeseen ilmiöpohjaisuutta käsittelevässä Sometu-verkoston ning-ryhmässä.

Hieman mallia haasteista antaa Anne Rongaksen laatima esitys, joka pidettiin Otavan opiston ilmiöpohjaisuuspajassa 13.12.2008.

Ei kommentteja: